Experimenteren met nieuwe onderwijsvormen Lees online
Universiteit Utrecht



Logo Teaching & Learning Lab  
Nieuwsbrief voor
Voortgezet en Hoger Onderwijs
TLL Herfstfestival: het leslokaal voorbij
Teaching & Learning Lab Herfstfestival
Vrijdagmiddag 30 november namen ruim 200 docenten, studenten, scholieren, vertegenwoordigers van bedrijven en onderwijsinstellingen deel aan het derde Herfstfestival van het Teaching & Learning Lab. Samendrommend in de hal van het Koningsbergergebouw hoorden zij hoe Isabel Arends, decaan Bètawetenschappen en Judith Tielen, Tweede Kamer (VVD), het belang van onderwijsinnovatie onderstreepten.
LEES MEER
Lesgeven, het brein en technologie
Zachary Walker
Mobieltjes kunnen het leren van leerlingen enorm verrijken. Het kan ze bijvoorbeeld helpen bij het maken van aantekeningen, maar je kunt er ook actief met de hele klas mee aan de slag. Dr. Zachary Walker, universitair hoofddocent aan het University College London Institute of Education, neemt ons mee in de mogelijkheden van mobieltjes in de klas.
Lees meer
Reciprocal peer tutoring: studenten van elkaar laten leren
Ferdi Engels Reciprocal peer tutoring
Prof. dr. Ferdi Engels, docent bij Farmaceutische Wetenschappen en directeur van de Undergraduate School of Science van de Universiteit Utrecht, heeft in het TLL een nieuwe onderwijsmethode uitgeprobeerd: Reciprocal peer tutoring. Hierbij maak je koppels van studenten met een verschillende disciplinaire achtergrond of ervaringen, en laat ze van elkaar leren. Zijn multidisciplinaire bachelorcursus ‘Meet your brains’ leende zich daar goed voor.
Lees meer
YouTube-kanaal met natuurkunde voor leerlingen
Ralph Meulenbroeks YouTube natuurkunde filmpjes
Het YouTube-kanaal van Ralph Meulenbroeks heeft recent de magische grens van een miljoen views bereikt. In zijn video’s legt de universitair docent van de Universiteit Utrecht ingewikkelde natuurkundige principes op een begrijpelijke manier uit. De doelgroep: natuurkundeleerlingen in de bovenbouw van de havo en het vwo. En daar is het kanaal bijzonder populair.
Lees MEER
Studenten in teams laten werken
Studenten in teams laten werken
DUB, het onafhankelijke nieuws- en opiniekanaal van de Universiteit Utrecht, bracht twee cursussen in beeld die hoog scoren bij studenten: in beide cursussen werken de studenten in groepen. “Voor mijzelf was het een openbaring te merken dat het zwakste team altijd nog beter presteert dan de beste student”, vertelt één van de docenten. Samenwerken is overigens niet per definitie populair onder studenten, maar specifieke toepassingen van teamwerk zoals team-based learning worden meestal wel gewaardeerd.
Lees MEER
Uw bijdrage in de nieuwsbrief?
Onderwijsinnovatie TLL
Hoe werkt u aan de innovatie van uw onderwijs? Graag brengen wij uw best practices onder de aandacht op onze website en/of in onze nieuwsbrief.

Stuur uw bijdrage naar teachinglearninglab@uu.nl
Agenda
20 december TLL Open Lab
10 januari TLL Inspiratiecafé
14 februari TLL Inspiratiecafé
 
 
 
Het Teaching & Learning Lab (TLL) is een onderwijslab voor docenten in het voortgezet en hoger onderwijs, leerlingen, studenten, didactisch onderzoekers en bedrijven. Het TLL is een initiatief van het Freudenthal Instituut en Educate-it, partners in het Centre for Academic Teaching van de Universiteit Utrecht.
Over deze nieuwsbrief
De TLL nieuwsbrief verschijnt vier keer per jaar.
U heeft aangegeven of u nieuws voor VO, HO of
allebei wilt ontvangen.
Aanmelden
Afmelden
Voorkeuren wijzigen
Contact
teachinglearninglab@uu.nl
teachinglearninglab.nl

Privacyverklaring