Interview met Bald de Vries over de inzet van Pitch2Peer in zijn onderwijs Lees online
Universiteit Utrecht
 
Nieuwsbrief REBO Educate-it 
Juni 2018
 
 
‘Studenten uitdagen om op andere manieren na te denken en samen te werken’ - Bald de Vries

Hoe breng je een begrip als rechtvaardigheid tot leven? En hoe laat je studenten reflecteren op hun bevindingen? Bald de Vries (RGL) liet zijn studenten hun kennis en inzichten verbeelden en vervolgens delen via het online platform Pitch2Peer. Wat leverde dit op?
Lees meer      »
 
Kennisclips van collega's
Bekijk ter inspiratie kennisclips gemaakt door collega’s: Wist je dat je kennisclips ook kunt gebruiken om feedback te geven? Bekijk deze voorbeelden:
Meer voorbeelden                  »
 
Kwaliteitsverbetering door digitaal toetsen
 

Als goed gebruik wordt gemaakt van digitale toetssystemen, kan dat een positief effect hebben op de toetskwaliteit. Dat is één van de conclusies van een onderzoek van Educate-it. Zo blijkt dat de digitale component een positief effect kan hebben op de validiteit en betrouwbaarheid van toetsing. Benieuwd naar de kwaliteitsfactoren? Een samenvatting van het onderzoek lees je hieronder:
Resultaten onderzoek digitaal toetsen        »
 
Pitch2Peer: thinking outside the box
Studenten uitdagen om op andere manieren na te denken, samen te werken én elkaar van constructieve feedback te voorzien? Dat kan! Via de online omgeving Pitch2Peer. Daphina Misiedjan (RGL) en Mark Sanders (U.S.E.) delen hun ervaringen met deze tool.
Lees verder     »
  Deze update bevat enkele verbeteringen waaronder:
Nieuwe handigheidjes in Remindo

Eind april is de laatste update van Remindo, de software voor digitale toetsen, gelanceerd. Deze update bevat enkele handige, nieuwe features:
  • Het is nu mogelijk om de gemiddelde tijdsduur per vraag te analyseren. Zo is te zien hoe snel alle studenten de vraag gemaakt hebben, inclusief een waarschuwing als er studenten zijn die opvallend snel de vraag (goed) beantwoord hebben.
  • Er kunnen diverse soorten notificaties voor studenten worden ingesteld, bijvoorbeeld wanneer er een nieuw toetsmoment beschikbaar is of wanneer de cijfers worden gepubliceerd. 
Benieuwd naar alle nieuwe functionaliteiten? Ga naar de supportsite.
 
Eenvoudig online papers nakijken

Op zoek naar een handige manier om papers na te kijken? Philip Langbroek (RGL) en Hein Roelfsema (U.S.E) probeerde onlangs Revisely uit. “Een snelle en flexibele manier van nakijken, die me veel tijd heeft bespaard en ook kwaliteit heeft verbeterd.”, aldus Hein. Wat beviel en waar liepen ze tegenaan?
Lees verder      »
 
De kracht van blogs

Bloggen als leer- en toetsmiddel binnen het onderwijs? Dat is precies waar het USO-project Edublog, o.l.v. Miroslava Scholten (RGL), zich op richt. Het schrijven van blogs kan het delen van informatie, uitwisselen van ideeën en de samenwerking tussen studenten (en docenten) verbeteren.

Meer weten over de mogelijkheden van bloggen als werkvorm binnen het onderwijs? Kom op 29 augustus (14.00 -17.00 uur, Academiegebouw) naar de workshop.
Meld je aan      »
 
Open Education: Figshare
 

Met veel inspanning wordt er binnen de Universiteit Utrecht onderwijsmateriaal ontwikkeld. Vaak is dit materiaal geschikt voor hergebruik. De kwaliteit van het onderwijs stijgt als docenten niet telkens het wiel opnieuw uitvinden. Daarnaast maakt uitwisseling over de grenzen van de opleiding, faculteit of universiteit heen kruisbestuiving en nieuwe samenwerkingsverbanden mogelijk. Binnenkort krijgen alle docenten de beschikking over Figshare: één plek voor docenten om onderwijs te delen, inspiratie op te doen en materiaal te vinden om te hergebruiken.
Meer informatie       »
 
Je bent jong en verandert wat
 

SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie van het Hoger Onderwijs, zoekt mensen die het verschil maken in onderwijsinnovatie. Dit jaar kunnen ook studenten worden voorgedragen. Ken je studenten die een bijdrage leveren aan onderwijsinnovatie en zich actief inzetten voor onderwijsinnovatie met ICT? Nomineer ze dan voor 31 augustus.
Nomineer een student     »
  Illustratie van vraagteken
Wist je dat: 
  • Aanmelden voor de Summer Course op 3 en 5 juli nog mogelijk is? Begin je zomer goed, leuk en nuttig met collega’s en versterk je onderwijs!
  • Het Teaching & Learning Lab elke tweede donderdag van de maand een inspiratiecafé organiseert (16.00 - 18.00 uur, Buys Ballotgebouw, zaal 3.19)? Afwisselend komt daar een verhaal van een docent, een student of een interessante onderwijstool aan bod. Kom langs, aanmelden is niet nodig! 
  • Beter leren met ICT een van de thema’s voor de Comeniusbeurzen in 2019 is?
  • Je in het Teaching & Learning Lab ook elke derde donderdag van de maand (tussen 12.30 en 13.30 uur) kunt experimenteren met nieuwe technologie en/of een andere ruimten? 
  • Je vrijdag 30 november kan experimenteren met augmented reality en apps in het onderwijs op het Teaching & Learning Lab Herfstfestival
  • De verrijkte kennisclips in Scalable Learning voor het vak 'Organisaties en organiseren' van Leonie Heres zijn geëvalueerd. Benieuwd naar de resultaten? Hou Leonie’s vlog in de gaten!
Logo REBO Educate-it
 
Programmateam REBO Educate-it
  • Caro Bliekendaal (programmamanager)
  • Nanette Verhulst (onderwijskundig adviseur)
  • Monique Veld (USBO)
  • Cecile Smid (RGL/Privaatrecht)
  • Lucky Belder (RGL/IER)
  • Thomas Riesthuis (RGL/SBR)
  • Leonie van Lent (RGL/Strafrecht)
  • Yolanda Grift (U.S.E.)
  • Roel Werelds (Key-user Onderwijsapplicaties)
  • Liesbeth Potters (informatiemanager)
  • Fleur Winnen (communicatie)
  • Yousef Assad (studentassessor REBO)
Ondersteuning nodig of vragen?
Neem contact op met Caro Bliekendaal

Bekijk de vorige versies van de nieuwsbrief.
 
Over deze nieuwsbrief
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u een medewerker bent van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie.
Afmelden
Aanmelden
 
Contact

Caro Bliekendaal
Fleur Winnen