Experimenteren met nieuwe onderwijsvormen Lees online
Universiteit Utrecht



Preview programma TLL Herfstfestival 22 november
  TLL Herfstfestival
De datum voor het TLL Herfstfestival is verzet naar vrijdagmiddag 22 november.

Casper Hulshof, onderwijswetenschapper aan de UU en bekend van het boek ‘Juffen zijn toffer dan meesters’ opent de dag met zijn visie op onderwijs en de inzet van techniek. Aansluitend zijn er twee rondes workshops, maak- en luistersessies over  onder andere activerende werkvormen, blended learning, en active learning spaces. Los een educatieve puzzlebox op en ervaar hoe je deze in het onderwijs kunt inzetten of zelf maken, of ontsnap uit een escape room. 
 
In de ochtend van 22 november zal een drietal teams van studenten en medewerkers, verspreid over Utrecht Science Park, starten met de opdracht om ideeën te ontwikkelen voor beter en modern onderwijs. Kijk tijdens het Herfstfestival live mee met deze Design Thinking-sessies en woon de pitches van de teams aan het eind van de middag bij.

Het volledige programma van het TLL Herfstfestival is in september beschikbaar.
Het leerproces beter ondersteunen
Het leerproces beter ondersteunen
Christian Köppe, informaticus en docent bij U-Talent, heeft al veel informaticalessen en workshops in het TLL gegeven. Hij vindt het TLL een leuke plek om les te geven, die hem uitnodigt om andere inrichtingen en technologieën te gebruiken. Hij gebruikt de tools om de leeromgeving zodanig in te richten dat het leerproces beter kan worden ondersteund.
Lees meer
De ideale opstelling om studenten te laten samenwerken
De ideale opstelling om studenten te laten samenwerken
Programmeervaardigheden worden steeds belangrijker, in allerlei vakgebieden. Om studenten hierop voor te bereiden, hebben Dirk Gerritsen (coördinator masteropleiding, School of Economics) en Robbert Pullen (trainer bij bedrijf Optiver) een cursus ontwikkeld over financiële algoritmen voor studenten van zowel het Economiedepartement als de Science faculteit van de Universiteit Utrecht. In het TLL werkten de studenten samen aan het programmeren van algoritmen.
Lees meer
Veel activiteiten in 2018
TLL Activity Report 2018
Vorig jaar vonden binnen het TLL tal van activiteiten plaats, van activerend onderwijs voor studenten en scholieren tot festivals, onderwijsworkshops en escape rooms. Onderzoekers vinden het TLL inmiddels voor het observeren van hun onderwijssessies. In de studio was het maken van Lightboard-opnamen wederom favoriet bij docenten. Lees meer in het TLL Activity Report 2018.     
Lees MEER
Stop-Motion animaties door studenten
Stop-Motion animaties
Mohammadreza Farrokhnia is een Iraanse natuurkundeleraar, en promovendus aan de Tarbiat Modares Universiteit in Teheran. Zijn onderzoek richt zich op het effectief onderwijzen van natuurkunde, en leerstrategieën op het gebied van onderwijstechnologie. In het kader van zijn promotieonderzoek is hij van juli 2018 tot september 2019 te gast bij het Freudenthal Instituut, waar hij in het Teaching & Learning Lab onderzoek doet naar het maken van animaties door studenten als aanpak om natuurkunde te leren.
Lees meer
Lunchbites
Lunchbites Educate-it
Iedere eerste maandag van de maand organiseert Educate-it van 12.45 tot 13.15 uur een webinar waarin een onderzoeker relevante literatuur vertaalt naar de onderwijspraktijk. Er is ruimte voor interactie en het stellen van vragen. 
Lees meer
TLL inspiratiecafé over dubbele online peerfeedback
Inspiratiecafé
In het kader van Blended Learning vindt onderwijs steeds vaker online plaats. Het online leren is vaak oppervlakkig, gericht op het onthouden en reproduceren van begrippen. In het TLL inspiratiecafé van 13 juni lieten Fred Wiegant en Karlijn Gielen, allebei docent en onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, zien dat het ook anders kan. 
Lees meer
Breaking Science: jonge onderzoekers de vloer op
Breaking Science
Het TLL is één van de organisatoren van de jaarlijkse Utrechtse pitch competitie voor jonge onderzoeker ‘Breaking Science’. Enkele tientallen onderzoekers, promovendi, postdocs en masterstudenten worden geschoold in het geven van een korte, aansprekende pitch over hun onderzoek. 
Lees meer
Meer nieuws
Meer nieuws - Co Challenge
Agenda
4 juli TLL Inspiratiecafé
12 september TLL Inspiratiecafé
10 oktober TLL Inspiratiecafé
14 november TLL Inspiratiecafé
22 november TLL Herfstfestival
 
Uw bijdrage in de nieuwsbrief?
Bijdrage TLL nieuwsbrief
Hoe werkt u aan de innovatie van uw onderwijs? Graag brengen wij uw best practices onder de aandacht op onze website en/of in onze nieuwsbrief.

Stuur uw bijdrage naar teachinglearninglab@uu.nl
 
 
Het Teaching & Learning Lab (TLL) is een onderwijslab voor docenten in het voortgezet en hoger onderwijs, leerlingen, studenten, didactisch onderzoekers en bedrijven. Het TLL is een initiatief van het Freudenthal Instituut en Educate-it, partners in het Centre for Academic Teaching van de Universiteit Utrecht.
Over deze nieuwsbrief
De TLL nieuwsbrief verschijnt vier keer per jaar.
U heeft aangegeven of u nieuws voor VO, HO of
allebei wilt ontvangen.
Aanmelden
Afmelden
Voorkeuren wijzigen
Contact
teachinglearninglab@uu.nl
teachinglearninglab.nl

Privacyverklaring